Svaneke Choko Lort

Ja, jeg beklager den noget profane overskrift, omend den i Røvhulsammenhæng må siges at være på sin plads. Men altså. Før verden gik af lave og ordet mikrobryggeri endnu ikke fandtes, var Svaneke Bryghus blandt de få kvalitative alternativer til Carlsberg og Tuborg. Deres øl kunne kun fås på Bornholm, og så på fad på et enkelt Københavner værtshus. Og deres øl var god. Så rullede ølrevolutionen henover kongeriget, og øldrikkere blev beriget med rigtigt mange gode øl fra rigtigt mange gode bryggerier. Jeg ved ikke hvad tanken har været hos Svaneke, men deres øl er samtidigt i stigende grad blevet ringere.

 Og med deres Choko Stout skraber de altså bunden. Det er svært at brygge en øl med chokolade. Fedtstoffet i chokolade hæmmer den ønskede skumdannelse, hvilket man så må kompensere for ved fx brug af hvedemalt, der giver kraftigere skum i øllet. På Svaneke Bryghus har man dog løst problemet ved slet ikke at anvende chokolade i sin Choko Stout. Den består af vand, bygmalt, aromaessens, humle og gær. Og resultatet er da også derefter. Øllet har simpelthen den mest vederstyggelige smag af vekao/Nesquick/påskechokoladehare man kan forestille sig. Syntetisk hørmende overparfumeret og kvalmende sød.

Tidligere hed øllen Kjaerstrup Choko Stout, lavet i samarbejde med den bornholmske chocolatier af samme navn, men jeg gætter mig til at de ikke længere vil sættes i forbindelse med et så dårligt produkt.

Der er andre øller i porteføljen, der ligeledes gør brug af aromaessenser, men i første omgang er det altså Vekao-stouten, der nu kan pynte sig med et velfortjent Røvhul(-Ufiltreret-). Skål!

5 kommentarer to “Svaneke Choko Lort”

  1. Til indlæggets forfatter:

    Svaneke Choko Stout er den eneste øl som er tilsat aroma essens i vores portefølje. Opskriften er den selv samme som i sin tid, da samarbejdet med Kjaerstrup Chokolade stadigvæk fungerede. Vores kunder forventer at øllet smager af vanilje, pibe tobak og kakao – og det må vi respektere. Hvis du, kære forfatter, synes at vores øl igennem årene er blevet ringere, så kan det selvfølelig ikke diskuteres – fordi smag ikke kan diskuteres! Men jeg kan, som brygmester, til enhver tid stå inde for, at kvaliteten bestemt ikke er blevet ringere – ganske tværtimod endda! Du skal være velkommen til at besøge mig på bryggeriet, så kan vi tale om tingene over en kop øl. Jeg gi´r!

    Mvh

    Jan Paul

    Brygmester
    Svaneke Bryghus A/S

  2. Hej Jan. Dejligt at du gider være med i debatten, og mange tak for din kommentar. Mit problem med choko-stouten består primært af det faktum, at den ikke smager af chokolade. Og det synes jeg er ærgerligt. Jeg bryder mig, som jeg nævner relativt utvetydigt, ikke om den for mig syntetiske smag af essensen. Og jeg tror ikke på at kunderne til denne øl, forventer lige præcis denne smag, men erkender at den jo må falde i nogens smag siden den er i sortimentet, og fint nok, at nogle kan lide den og at I gerne vil brygge den. Men den smager ikke af chokolade.
    Mit andet problem er at løsningen er “for nem”. Jeg synes at I springer over den håndværksmæssige udfordring ved blot at brygge en øl, og tilsætte den en essens. Til en pressesmagning på Carlsberg talte jeg med den brygmester, der havde lavet Criollo stout i Semper Ardens-serien og var imponeret over at høre om deres forskellige forsøg på at udvikle den øl, de problemer med skumdannelsen som chokoladen gav, og hvordan de eksperimenterede med forskellige chokolader indtil de fandt den, der klædte øllet bedst. Det synes jeg er godt håndværk og resultatet var også en glimrende øl, der desværre ikke længere findes. Jeg finer essensløsningen problematisk fordi essenser aldrig vil smage ligesom det naturlige emne. Det er en sodastream-løsning og kunderne ligeså godt selv have essenser stående, så de kunne lave ders egen øl med smag af ingefær/lavendel/påskeæg eller vanille. Så tag udfordringen og lav en rigtigt chokolade-stout. Det kan I sagtens.

    • Kære Anders,

      tak fordi du uddyber. Jeg kender godt den hedengangne Criollo Stout og vil give dig ret i, at det var en glimrende øl. Recepten til Choko Stout er fra før min tid og jeg har aldrig følt et reelt behov for at rette på den. Salgstallende har været stødt stigende igennem alle årene, så jeg har holdt mig til det gode amerikanske ordsprog: If it ain´t broken, don´t fix it.

      Da jeg startede på bryggeriet i året 2005 var det vigtigt at få produktionsprocessen på ret køl igen – både kvalitativt og kvantitativt. Da dette var gjort byggede vi et helt nyt bryggeri, hvilket jeg tog som anledning til at pille alle tilsætningsstoffer ud af de gamle recepter – lige bortset fra Choko Stout´en.

      I dag går jeg og “leger” med nye idéer på vores oprindelige 1000 liters anlæg på Svaneke Torv – og det er bestemt UDEN kunstige tilsætningstoffer. F.eks. har jeg igennem det sidste års tid eksperimenteret med brugen af bornholmsk sav- og blæretang i øl. To bryg er det allerede blevet til, og i næste uge sætter jeg såmænd blus under de store kedler på vores nye anlæg for at brygge 5000 liter til “Sol over Gudhjem”-kokkedysten. Andre eksperimenter er gået ud på ægte vildgæring af øl (uden tilsat kultur), brugen af vild bornholmsk humle, brugen af lav m.m.

      Hvis du skulle komme forbi Øl festivalen i Tap1 fra den 23. – 25. maj, så synes jeg at du bør kigge forbi vores stand og smage på nogle af vores nye tiltag indenfor øllets verden. Jeg skal nok lade være med at byde dig på en Choko Stout 😉

      Hilsen fra klippen,

      Jan

  3. Man skulle have været skarpere i sin egen anmeldelse – så kunne man måske også få en kommentar fra brygmesteren selv med på vejen …

    http://hopswaterandbarley.blogspot.dk/2013/05/choko-stout-svaneke-bryghus.html

  4. Kære Kaj,

    tonen i din anmeldelse fejler ikke noget – jeg har bare ikke læste den før i dag.

    Hvad der ellers er at sige om sagen står ovenover.

    Hilsner fra klippen,

    Jan

Skriv en kommentar